Idag har ...

Idag har det inte hänt något specielt!!
Har som vanligt tagit hand om lite tvätt, städat,mm.
Det ända som har gett något i dag har varit träningen, idag tisdagar så tränar jag Core.

För er som inte vet vad Core är så kommer det en liten beskrivning här:

Coreträning ger:
*starkare rygg
* minskad skaderisk
* bättre motorisk kontroll
* funktionell muskelstyrka som ger kraft i vardagslivet

Dessutom får du:
* ökad kroppskännedom
* bättre koordination
* hållbarare kropp
* bättre effekt av annan träning eftersom den blir effektivare
* bättre balans

Core är det engelska ordet för kärna och namnet syftar på att man tränar kroppens kärnparti, rygg och mage som är fundamentalt för kroppshållning och balans. Balans är nämligen nyckelordet i Core. Utan balanssinne kan vi inte göra någonting och finns det ingen balans mellan kroppens muskler slutar vi snart att fungera. Genom att stärka upp dessa muskler förbättras balansen mellan fram- och bakparti. Möjligheterna att prestera förbättras, i sport, på träningsklasser, på jobbet eller i våra vardagliga sysslor. Som ett extra plus snyggar core till magens form.
Skaparen av träningsformen är den kanadensiske sjukgymnasten Alex McKechnie. Liksom många andra sjukgymnaster lät han sina patienter träna på en balansplatta. När han anlitades som coach för det kanadensiska fotbollslaget utvecklade han en annan variant av balansbrädan, kallad core board, och fitnessformen core föddes. I Sverige tränas passet utan bräda, men grundidén om stabilitetsträning för kroppens kärnparti är densamma. Övningarna är hämtade från olika sporter som fotboll, basket, tennis och boxning och ger i kombination med varandra ett allsidigt pass.

Ja liten och liten det blev en ganska lång beskrivning!! Hihi
Jag tycker väldigt mycket om denna tränings form, den ger så mycket. Jag tror även att det kan hjälpa mig att hålla borta en viss del av min fibromyalgi om jag tränar upp mig!! Men det e bara som jag tror!!
Jag tränar även Ki- yoga på fredagar och spinning på söndagar. Ja jag går bruks på torsdagar med.
Men sen har jag inga fler aktiviteter.

Ki yoga
Lugnt och meditativt
Med enkla, säkra och trygga övningar för andning, rörlighet, balans och styrka har vi velat skapa ett lugnt och meditativt pass. En upplevelse där prestationskraven uteblir och närvaro och stillhet infinner sig. Med övningar som i ett lugnt tempo leder fram till förbättrad koncentration, ökad medvetenhet och inre ro. 
 Ki yoga är vår egen form baserad på yogans klassiska grunder.

Ojsan vad långt detta inlägget blev!! Hihi det får ni stå ut med!   

Nä nu ska jag gå och hjälpa lillan med lite läxa!!
Vi ses
Kramar W

Kommentarer
Postat av: lLenal

Tack för lektionen:)Visste inte vad det var.

Ha det gott,kram lena.

2008-10-07 @ 19:39:05
URL: http://lenahellstrom.blogg.se/
Postat av: Anna-Carin:s kafferep

Hej! Core träningen låter intressant,något jag skulle vilja prova på.

Ha en bra dag,solen skiner men jag är slutkörd i kroppen.Väntar på att krafterna ska komma tillbaka.

Ha det bra//Anna-Carin

2008-10-08 @ 12:53:09
URL: http://www.anna-carin-fibromy.blogspot.com
Postat av: lena

Tack för kommentaren ,hoppas allt är bra,kram lena.

2008-10-08 @ 14:20:25
URL: http://lenahellstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0