Film

I kväll ska jag kolla på en Wallander film som går på TV 4
Tycker de filmerna e bra!
Här kommer lite fakta om filmen i kväll!


Wallander: Afrikanen
Färgad man hittas mördad på tåg

2 mars 2008 21:00
 
Det närmar sig val i Sverige, och i Skåne kämpar en socialdemokratisk politiker mot främlingsfientligheten. Samtidigt hittar polsk polis en färgad man på ett tåg som kommit från Ystad, och Kurt Wallander kopplas in.

 
 
image263Det drar ihop sig till val. På torget i Ystad pryder den lokale politikern Kenneth Nilsson (Tomas Bolme) de socialdemokratiska valaffischerna. Nilsson är en politiker som satt kampen mot främlingfientligheten främst, och han ser som en av sina huvuduppgifter att rentvå Skåne från dess rykte som invandrarfientligt.

Samtidigt rullar ett tåg in på stationen i Gdansk, Polen. Ombord hittas en färgad man död. Han har större delen av sitt ansikte bortskjutet. Snart visar det sig att mannen har blivit mördad i Ystad, där tåget kom ifrån. Därmed är mordet ett fall för Ystadspolisen och Kurt Wallander (Krister Henriksson).

Utredningen tar snart en oväntad vändning när mordvapnet visar sig ha kopplingar till en av Kurt Wallanders barndomsvänner.

Wallander - Afrikanen bygger på en historia av Henning Mankell. För regin svarar Stephan Apelgren. I övriga roller ses bland andra Johanna Sällström, Ola Rapace, Stina Ekblad, Angela Kovacs, Mats Bergman, Fredrik Gunnarsson, Chatarina Larsson och Douglas Johansson.

Svenskt kriminaldrama från 2005.

 

Ha en trevlig kväll!
Kram W

Kommentarer
Postat av: Sus i dus en desperat lyxhustru!

Japp den har jag sett och den är rätt hyfsat bra!

Jag själv snyter ungar och har vispat nyponsoppa och serverat glass! Hehehehe...
Kram Sus

2008-03-02 @ 21:11:32
URL: http://sus68.blogg.se
Postat av: Jennie

jag älskar wallander filmerna!

2008-03-02 @ 22:24:32
URL: http://hallon8.blogg.se
Postat av: Anna

Jag har svårt för svenska filmer faktiskt, inte många som faller mig i smaken... :/ science fiction är nog min favorit tror jag. :)

2008-03-02 @ 22:26:56
URL: http://kottenanna.blogg.se
Postat av: Evamy

Okej :) Jag har ett hjärta med ett band runt som det står pappas flicka i. den har jag på skinkan :P
Nästa tatuering tänkte jag avslöja lite senare, när den är gjord :)

2008-03-02 @ 22:42:23
URL: http://evamys.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0