Fyra lektioner i .......

 .......Strategi Organisation & Kommunikation
 
 
1. En man går in i duschen samtidigt som hans hustru kommer ut
 därifrån. I samma stund ringer det på dörren och hustrun går och öppnar
 iklädd endast en handduk. I dörren står grannen. Han erbjuder henne 10 000
 kronor om hon låter handduken falla till golvet... Utan att tveka släpper
 hon handduken till golvet medan grannen njuter av utsikten.
 Han tar upp 10 000 från fickan, ger henne och går därifrån.
 Kvinnan tar återigen på sighandduken och går tillbaka till badrummet för att föna håret.
"Vem var det som ringde på dörren?" undrar mannen. "
Det var grannen mitt emot" svarade hustrun
Mannen tittade på sin hustru och frågade "Kom han för att lämna
tillbaka de 10 000 kronorna jag lånade ut till honom igår?"
 
Slutsats: Delge dina medarbetare finansiell information.
 

2. En präst kommer körande i sin bil på landsbygden och får syn
 på en nunna som står och väntar på bussen. Han stannar bilen och erbjuder
 henne skjuts till närmsta stad. Den unga nunnan tackar honom, lägger
 väskorna i baksätet och sätter sig på passagerarsätet bredvid prästen.
 Hennes nunnedräkt hasar upp när hon kliver på och blottar hennes ena knä.
 Prästen kan inte lägga band på sig utan lägger sin hand på hennes knä.
 Nunnan tittar på honom och utbrister "Fader, kom ihåg psalm 129".
 Han drar snabbt till sig handen och beklagar det inträffade, men hans ögon
 kan inte låta bli att kasta blickar på den unga nunnan. En stund senare
 glider handen återigen från växelspaken till nunnans knä. "Fader, kom ihåg
 psalm 129" påminner nunnan honom återigen. Han ursäktar sig en gång till
 och tar bort handen. De kommer fram och nunnan kastar en menande blick på
 prästen samtidigt som hon tackar honom för skjutsen. Prästen
 fortsätter hem och där skyndar han sig till psalmboken för att läsa psalm
 129. Där står det att läsa "Fortsätt att prova dig framåt, det är enda
 vägen till salighet".
 
Slutsats: Håll dig uppdaterad i ämnen som rör arbetet, annars kan du missa
 många möjligheter.
 

3. En smålänning åker till landet på några dagars semester. Där
 köper han en tjur för 1000 kronor av en bonde. Han övertalas att hämta
 tjuren dagen därpå. Nästa morgon kommer smålänningen för att hämta tjuren,
 men upptäcker att den har dött under natten. Han kräver pengarna
 tillbaka men bonden har redan spenderat pengarna han fått för tjuren. Då
 beslutar smålänningen sig för att ta med sig den döda tjuren hem till
 stan, till bondens stora förvåning. Efter en månad träffas de igen och
 bonden kan inte hålla sig utan frågar vad smålänningen gjort med den döda
 tjuren. Då säger smålänningen: "Jag startade ett lotteri med tjuren som
 högsta vinst, sålde 500 lotter för 20 kronor styck och tjänade 8980
 kronor!". "Men tjuren var ju död, är det ingen som har klagat?" undrar
 bonden förvånat. "Visst, men bara vinnaren, och han fick sina 20 kronor
 tillbaka" svarade smålänningen.
 
Slutsats: Man kan alltid vända ett nederlag till framgång.
 
 
4. En ung kille kommer in på apoteket och ber apotekaren om en
 kondom. Han tycker det är lite pinsamt och känner att han vill förklara
 sitt köp för mannen i kassan. "Min flickvän har äntligen
 bjudit hem mig på middag och jag är säker på att om allt går bra kommer
 jag att tillbringa natten med henne." Innan han betalar ångrar han sig och
 frågar efter en kondom till. Han förklarar "Min flickväns syster flörtar
 med mig ibland, jag är säker på att hon gillar mig, kanske har jag tur även
 med henne i kväll". Han tar upp plånboken men betalar för tre kondomer
 samtidigt som han förklarar för receptarien "Min flickväns mamma är
 relativt ung och snygg, jag tror att hon tycker om mig och jag kan
 faktiskt ha möjlighet med henne OCKSÅ". Kvällen kommer och alla sitter
 samlade runt middagsbordet och det första som händer är att dom ber en
 bordsbön. Efter bönen tar alla upp besticken utom den unge killen som
 fortsätter att be. Efter några långa minuter knuffar flickvännen på honom
 och säger "Jag visste inte att du var religiös". Då svarar killen "Och jag
 visste inte att din pappa är apotekare..."
 
Slutsats: Prata inte om dina strategiska planer med främlingar, hela
organisationen kan kollapsa.




Hoppas att ni får en bra dag!
Kramar W 

Kommentarer
Postat av: Samira

Hahahahahha, den sista va bra!

2008-07-05 @ 14:15:27
URL: http://samira.nu
Postat av: pixi

jo det var ett tag sen...bara bra här o hoppas du med mår fint!! Ha en underbar dag i solskenet!!! =)

2008-07-05 @ 15:49:04
URL: http://dentatuerademamman.blogspot.com
Postat av: Samira

De heter Heart :D Och låten e asgrym ja :D

2008-07-05 @ 16:37:49
URL: http://samira.nu
Postat av: jayne

OJ...här lärde jag mig massor av strategier... TACK!!!

Städa..får jag göra en annan dag, en mulen dag.. har förstått att de blir en del.. ha ha ha STRATEGI

Ha dte gott

2008-07-05 @ 17:58:05
URL: http://jayne.blogg.se/
Postat av: Junitjej

Här lärde man ju sig en massor! Tack för dessa lektioner! Ha en skön sommar!

2008-07-06 @ 08:21:09
URL: http://junitjejen.se
Postat av: Emma

hihihi, roliga grejer. :)



hoppas allt är bra med dig!? :)



kram emma

2008-07-06 @ 11:24:08
URL: http://curlysuecannotlie.blogg.se/
Postat av: vivan

Ha,ha,ha...där fck jag mig ett gott skratt!!tack tack ett gott skratt förlänger livet...kramiz

2008-07-06 @ 18:17:48
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: Margaretha

Hej, nu har jag kommit hem efter två veckor i Cannes.Håller på att uppdatera mig på alla bloggar och jisses va mycket som har hänt....

Hi hi hi vilka roliga historier....mycket att tänka på....

Kram

Margaretha

2008-07-08 @ 11:25:56
URL: http://catfriend.blogg.se/
Postat av: soffie

fniss

himla bra.

må gott

2008-07-08 @ 11:30:57
URL: http://soffie69.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0